Evgeny Antufiev (RU)

Evgeny Antufiev - Obelisk (2020)
gegraveerde travertin
300 x 60 x 60 cm
courtesy de kunstenaar & Z2O Sara Zanin, Rome
fotografie Gert Jan van Rooij

Evgeny Antufiev - Obelisk (2020)
gegraveerde travertin
300 x 60 x 60 cm
courtesy de kunstenaar & Z2O Sara Zanin, Rome
fotografie Gert Jan van Rooij

Evgeny Antufiev - Obelisk (2020)
gegraveerde travertin
300 x 60 x 60 cm
courtesy de kunstenaar & Z2O Sara Zanin, Rome

Evgeny Antufiev - Obelisk (2020)
gegraveerde travertin
300 x 60 x 60 cm
courtesy de kunstenaar & Z2O Sara Zanin, Rome
fotografie Gert Jan van Rooij

Evgeny Antufiev - Obelisk (2020)
gegraveerde travertin
300 x 60 x 60 cm
courtesy de kunstenaar & Z2O Sara Zanin, Rome
fotografie Gert Jan van Rooij

Evgeny Antufiev - Obelisk (2020)
gegraveerde travertin
300 x 60 x 60 cm
courtesy de kunstenaar & Z2O Sara Zanin, Rome
fotografie Gert Jan van Rooij

Evgeny Antufiev - Obelisk (2020)
gegraveerde travertin
300 x 60 x 60 cm
courtesy de kunstenaar & Z2O Sara Zanin, Rome
fotografie Gert Jan van Rooij

Evgeny Antufiev - Obelisk (2020)
gegraveerde travertin
300 x 60 x 60 cm
courtesy de kunstenaar & Z2O Sara Zanin, Rome
fotografie Gert Jan van Rooij

Evgeny Antufiev - Obelisk (2020)
gegraveerde travertin
300 x 60 x 60 cm
courtesy de kunstenaar & Z2O Sara Zanin, Rome
fotografie Gert Jan van Rooij

Evgeny Antufiev - Obelisk (2020)
gegraveerde travertin
300 x 60 x 60 cm
courtesy de kunstenaar & Z2O Sara Zanin, Rome
fotografie Gert Jan van Rooij

Evgeny Antufiev - Obelisk (2020)
gegraveerde travertin
300 x 60 x 60 cm
courtesy de kunstenaar & Z2O Sara Zanin, Rome
fotografie Gert Jan van Rooij

Evgeny AntufievObelisk (2020)

Evgeny Antufiev (Kyzyl, Tuva, 1986, woont en werkt in Moskou) groeide op in de Siberische republiek Tuva, aan de grens met Mongolië, in een omgeving vol spiritualiteit, sjamanistische praktijken en een diepe interesse in mythen en geschiedenis. Deze achtergrond verklaart zijn interesse in het creëren van ongrijpbare mythologische en historische verhalen. De kunstenaar brengt een breed scala aan symbolisch geladen materialen samen - brons, steen, hout en textiel - waardoor werk ontstaat dat zich op een unieke manier ergens tussen ambacht en conceptuele kunst bevindt. Terugkerende motieven in zijn werk zijn het lichaam, het masker, het beest, de vaas en het offer, archetypische symbolen die door de eeuwen heen door allerlei culturen wereldwijd gebruikt zijn en worden.

Zijn antropomorfe houten en stenen figuren zijn geïnspireerd door de Scythische stenen Kurgam sculpturen uit Oost-Oekraïne, die traditioneel op een grafheuvel geplaatst werden en in de loop der eeuwen vast onderdeel van het landschap zijn geworden. Voor Antufiev zijn vergane culturen niet dood maar maken deel uit van de cyclus van de geschiedenis van de mensheid.

Lustwarande presenteerde als eerste in Nederland werk van deze kunstenaar. Antufiev zou een nieuw site-specifiek werk voor GODHEAD maken maar kon door het uitbreken van de oorlog in Oekraïne Rusland niet meer verlaten. In plaats daarvan werd er een werk getoond uit 2021, dat hij maakte ter gelegenheid van zijn expositie in de Villa Giulia in Rome, die het Nationaal Etruskisch Museum herbergt. Hij ontwierp een obelisk voor de binnenplaats van de villa. De obelisk stamt uit de oud-Egyptische cultuur en was gewijd aan de zon en de zonnegod Ra. De naaldvorm is de verbeelding van een versteende zonnestraal of lichtkolom. Antufiev graveerde de obelisk met hedendaagse hiëroglyfen, symbolen uit zijn typische beeldtaal. De kunstenaar, die met zijn werken in de Villa Giulia relaties aanging met de uitmuntende Etruskische collectie, verbeeldde aldus een ode aan deze rijke cultuur. Dit werk in de context van GODHEAD te tonen, liett het een gedenknaald zijn voor alle kunst en culturen.