Susanne Ring (DE)

Susanne Ring - Beginning and end (2022)
gedeeltelijk geglazuurde keramiek, textiel, hout
3 elementen
50 x 34 x 34 cm / 47 x 32 x 28 cm / 70 x 47 x 47 cm
courtesy de kunstenaar & Galerie Fontana, Amsterdam
fotografie Gert Jan van Rooij

Susanne Ring - Beginning and end (2022)
gedeeltelijk geglazuurde keramiek, textiel, hout
3 elementen
50 x 34 x 34 cm / 47 x 32 x 28 cm / 70 x 47 x 47 cm
courtesy de kunstenaar & Galerie Fontana, Amsterdam
fotografie Gert Jan van Rooij

Susanne Ring - Beginning and end (2022)
gedeeltelijk geglazuurde keramiek, textiel, hout
3 elementen
50 x 34 x 34 cm / 47 x 32 x 28 cm / 70 x 47 x 47 cm
courtesy de kunstenaar & Galerie Fontana, Amsterdam
fotografie Gert Jan van Rooij

Susanne Ring - Beginning and end (2022)
gedeeltelijk geglazuurde keramiek, textiel, hout
3 elementen
50 x 34 x 34 cm / 47 x 32 x 28 cm / 70 x 47 x 47 cm
courtesy de kunstenaar & Galerie Fontana, Amsterdam
fotografie Gert Jan van Rooij

Susanne Ring - Beginning and end (2022)
gedeeltelijk geglazuurde keramiek, textiel, hout
3 elementen
50 x 34 x 34 cm / 47 x 32 x 28 cm / 70 x 47 x 47 cm
courtesy de kunstenaar & Galerie Fontana, Amsterdam
fotografie Gert Jan van Rooij

Susanne Ring - Beginning and end (2022)
gedeeltelijk geglazuurde keramiek, textiel, hout
3 elementen
50 x 34 x 34 cm / 47 x 32 x 28 cm / 70 x 47 x 47 cm
courtesy de kunstenaar & Galerie Fontana, Amsterdam
fotografie Gert Jan van Rooij

Susanne Ring - Beginning and end (2022)
gedeeltelijk geglazuurde keramiek, textiel, hout
3 elementen
50 x 34 x 34 cm / 47 x 32 x 28 cm / 70 x 47 x 47 cm
courtesy de kunstenaar & Galerie Fontana, Amsterdam
fotografie Gert Jan van Rooij

Susanne Ring - Beginning and end (2022)
gedeeltelijk geglazuurde keramiek, textiel, hout
3 elementen
50 x 34 x 34 cm / 47 x 32 x 28 cm / 70 x 47 x 47 cm
courtesy de kunstenaar & Galerie Fontana, Amsterdam
fotografie Gert Jan van Rooij

Susanne Ring - Beginning and end (2022)
gedeeltelijk geglazuurde keramiek, textiel, hout
3 elementen
50 x 34 x 34 cm / 47 x 32 x 28 cm / 70 x 47 x 47 cm
courtesy de kunstenaar & Galerie Fontana, Amsterdam
fotografie Gert Jan van Rooij

Susanne RingBeginning and end (2022)

Een wonderlijk trio rees op in De Oude Warande. Het is het werk van Susanne Ring (DE, 1966). Drie keramische, deels geglazuurde bustes staan op afgezaagde houten stammen tussen de bomen in het park. Zeker in de context van GODHEAD doen ze denken aan votiefbeelden, gemaakt ter verering van mythische of echte personen.

Rings figuren hebben een Januskop: hoofden met zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde een gezicht. In de Romeinse mythologie was Janus de god van het begin en het einde, een god met twee gezichten. In onze tijd verwijst de Januskop er daarom naar dat er twee, vaak tegenstelde, kanten aan iemands karakter zitten.

Ring put voor haar beeldhouwkunst vrijelijk uit oude culturen, sprookjes en mythes. Maar haar verwijzingen zijn nooit letterlijk. Ze is gefascineerd door het afwijkende en haar figuren kenmerken zich dan ook door scheuren, misvormingen, amputaties en verwrongen, expressieve gezichten. Rings werken symboliseren menselijke relaties, emoties, angsten, dromen en verlangens. Bedreigend zijn de figuren niet. Door hun doorgaans kleiner dan levensechte formaat en hun fantasierijke, ietwat ludieke voorkomen, ogen ze weliswaar zonderling maar tegelijk ook zachtaardig. Ring combineert haar figuren in ensembles, die wisselende vormen kunnen aannemen. Zo ontstaan steeds nieuwe interpretaties van intermenselijke relaties. De ruimtelijke beleving, het eromheen kunnen lopen en van alle kanten ervaren van de ensembles, is belangrijk voor Ring.

Haar keuze voor keramiek heeft te maken met het specifieke karakter ervan. Het is het materiaal dat wordt geassocieerd met klassieke kunstambachten, maar het wordt ook nu nog dagelijks in allerlei toepassingen gebruikt. Haar werkwijze is verre van alledaags. Ze vermengt haar klei met andere materialen zoals hout, porselein en cement. Ze vertrekt vanuit een basisidee maar laat zich vervolgens in het bewerkingsproces ook sturen door het toeval en door associaties die het zich vormende materiaal bij haar oproepen.