Yein Lee - Uncovered Sequence (2023)
Anders dan de figuren die in haar recente werk op elkaar lijken te reageren, doemt tussen de bomen in het park juist een eenzame gedaante op. Deze mysterieuze figuur is voor EARTHEATERS gemaakt nieuw werk van Yein Lee (Incheon (SK), 1988, woont en werkt in Wenen). Lee creëert samengestelde, sciencefictionachtige sculpturen: glanzende wezens met wonderlijke holtes en uitstulpingen, al dan niet genesteld in broedzakken, die vaak afkomstig lijken uit de diepzee of een andere planeet.
Alhoewel uitgevoerd in een zelfde beeldtaal, nemen Lees sculpturen sinds kort vaker een mensachtige vorm aan, die resulteren in wat zij omschrijft als een soort ‘junkbodies’. Uncovered Sequence is hiervan een voorbeeld. Het deels opengewerkte lichaam bestaat uit afgietsels van lichaamsdelen in epoxy en polymeergips, die zich herhalen, alsof een reeks bewegingen is vastgelegd. Of hebben de lichaamsdelen – of onderdelen? – zichzelf vermenigvuldigden? Met houten takken, gevonden objecten zoals machineonderdelen en elektriciteitsdraden ontstaat een hybride, waarin het onderscheid tussen natuur, technologie en de mens wordt opgeheven.
Door de gesuggereerde beweging van de figuur, diens uitgestoken arm, en vingers die zich lijken te vertakken, roept de sculptuur wellicht associaties op met mythologische voorstellingen. Net als in veel mythen is in Lees werk transformatie een belangrijk motief. In een recent interview stelt ze: “Ik wil dat de kijker het idee meeneemt dat metamorfose en monsterachtigheid misschien niet zo ver van ons af liggen.” Met haar vervreemdende en tegelijkertijd kwetsbare sculpturen speculeert ze niet alleen over de ecologische gevolgen van het Antropoceen. Ze roept ons, veranderlijke wezens, ook op om na te denken over de vraag hoe we de Ander tegemoet treden. ‘Anders-zijn’ is volgens Lee namelijk een fluïde positie, eentje waarin iedereen kan belanden.
Tijdens Eartheaters was voor het eerst werk van Lee te zien in Nederland.