Tiril Hasselknippe - Divans (2020/2023)
Op afstand van elkaar maar toch in intieme nabijheid. De onverzettelijk ogende objecten die samen Divans vormen, zijn voorzien van een glanzende paars-zilveren coating die uitnodigt tot aanraking, plaatsnemen.
Tiril Hasselknippes (Arendal (NO), 1984, woont en werkt in Stavanger (NO)) sculpturen en installaties bevatten geregeld architectonische elementen, vaak in anachronistische combinaties die refereren aan verschillende bouwstijlen, van de klassieke oudheid en gotiek tot twintigste-eeuws brutalisme. Met haar mysterieuze materiaal- en kleurgebruik klinkt bovendien haar fascinatie voor sciencefiction door. Net als sciencefiction, waarin tijdlijnen en werelden samenkomen, opent haar werk een speculatieve ruimte voor maatschappelijke bespiegeling.
De kiem van deze installatie lag in 2016, een jaar dat voor Hasselknippe onder meer in het teken stond van Donald Trumps verkiezing tot president van de VS. Divans ontwikkelde zich verder in 2020, voor Hasselknippe getekend door zorgen over de veiligheid van haar naaste vrienden, te midden van welig tierend anti-Zwart en anti-Aziatisch geweld.
“Ik wilde ontleden hoe ik net zo goed als ieder ander deel uitmaakte van een maatschappij die een rechtspopulist had verkozen. En ik wilde een ruimte daarbuiten creëren, waar mijn vriendschap met [kunstenaars] Kah Bee Chow en Sandra Mujinga kon bestaan.”
De sculpturen zijn gemaakt van styrofoam, behandeld met lakverf en epoxy. Naast die onderliggende tegenstellingen in materiaal, werpt ook de onderlinge opstelling van de sculpturen vragen op rond positionering, de noodzaak en (on)mogelijkheid van terugtrekking, escapisme en verbeeldingskracht. Hiermee sluit het werk aan bij de centrale vraag die in EARTHEATERS wordt gesteld: hoe (over)leven we samen ten tijden van complexe, in elkaar grijpende catastrofen? “Mocht er iets overblijven, dan hoop ik dat het een eerbetoon is aan het maken van connecties en het vormen van een familie uit het niets,” aldus Hasselknippe.
Met haar deelname aan EARTHEATERS is Hasselknippes werk voor het eerst in Nederland te zien. Divans is slechts eenmaal eerder tentoongesteld, in een binnenruimte. Een andere iteratie van het werk, Station (2018), is permanent opgesteld in de openbare ruimte van Lund (SE).